Cada dia un conte


El pou, de Sergi Pàmies


foto: pintura de Don Clarke
El xarlatà predica davant el pou. "Qui s'hi llanci de cap" diu, "serà feliç". Els que ens aturem a escoltar-lo refrenem la curiositat amb un posat incrèdul. Estem atents, però. D'una banda, perquè l'home sap fer-se escoltar i, de l'altra, perquè no tenim res millor a fer. A diferència d'altres pous, aquest es va fer popular quan, amb l'ajut d'una megafonia sensacionalista, el xarlatà va començar a anunciar-lo com di fos una atracció de fira. No cobra entrada, només demana la voluntat. Després de setmanes de sentir-hi molt, un dia m'hi llanço. Abans li pago el que sembla just a canvi de sentir-li dir "seràs feliç", així, sense donar detalls. En un primer moment, l'excitació impedeix experimentar res especial. Caic, això si que ho noto, i també percebo que el pou és molt fosc, i que el forat per qual he entrat s'allunya ràpidament. Sense veure-m'hi gens, sento que 
l'obscuritat s'eixampla i que encara no en tinc cap prova, no estic sol. Crido. Torno a cridar. Com que ningú no respon, dedueixo que els altres també criden i que no els sento perquè cadascú deu cridar per a ell mateix. Caic. I encara caic més. No m'hauria imaginat mai que seria un pou sense fons. Però, quan em va temptar perquè m'hi llancés, el xarlatà no va especificar res, només va dir que, si ho feia, seria feliç. I el cert és que, mentre em precipito cap a una tenebra encara més intensa que la de fa un estona_o de fa mesos, o de fa anys, ara no té importància_, acompanyat per altres éssers que només intueixo, potser sí que sóc més feliç que no era abans. Però fa de mal dir perquè d'abans no me'n recordo, tu.  

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Errores, por Juan José Millás.